Belöna eller bestraffa?

Jaha då var redan helgen här. Efterlängtad och alltid lika helgad. Föräldramötet på Viljas skola i veckan gick bra. Engagerade föräldrar! Vilket känns som det mest grundläggande. Kontakten mellan hem och skola är så otroligt viktigt! Visste ni att när det t.ex gäller barns läsning så hamnar föräldrar på första plats att spela den avgörande rollen när det gäller detta. På andra plats kommer....TV:N! Skolan får nöja sig med en ynka tredjeplats.


Hur som helst har det arbetats fram en konsekvenstrappa i Viljas klass. Det är bra att åtgärder sätts in, speciellt som att en resurs blir placerad i klassen på förmiddagarna. Men jag är mer för att belöna. Jag tror att barn (och undrar om det inte också är bevisat?) är mer mottagliga för positiv förstärkning än tvärtom. Jag är rädd för att det blir för mycket fokus på det negativa. Vi jobbar jättemycket med skolsituationen på hemmaplan just nu. Vilja har lyckats samla ihop sina tio första klistermärken under den här veckan och det är helt fantastiskt. Den bästa veckan hittills!


Hur fungerar det? Hon får ett klistermärke per dag om hon haft en "bra" dag. Dessa klistras in i en vackert dekorerad bok som vi valt att kalla "Bra-boken". För att fläska på lite status på den här boken tog jag med den till Viljas skola och introducerade den för henne ihop med skolans specialpedagog. I början av har boken har vi punktat ner några enkla saker som vi tillsammans har kommit överens om. De handlar om vad man kan göra för att bidra till arbetsro både för sin egen och andras del. Det viktiga med de här punkterna är att Vilja förstår dom, att de är möjliga att uppnå och att de är mätbara eftersom det är dessa vi grundar belöningen på. Att bara använda sig av att "Vilja ska bidra till arbetsro" är inte tillräckligt specifikt. Det är väldigt svävande och svårt att mäta. Vi har t.ex valt: "Vilja ska sitta på sin plats i klassrummet om" "Vilja ska räcka upp handen och inte prata rakt ut om hon inte har ordet" "Vilja ska inte svära eller säga fula ord".

 

Efter varje skoldag sätter jag mig ner med Vilja i lugn och ro och så får hon berätta om hur dagen har varit. Vi använder en sida per dag i Bra-boken där hon själv får skriva om dagen. Efter att hon har skrivit om sin dag så ritar hon din känsla för dagen med hjälp av en smilegubbe. Om hon har uppfyllt sina utsatta mål så får hon välja ett klistermärke som vi klistrar in i slutet på sidan. För att förtydliga skriver vi också vilket nummer klistermärket har i ordningen.

 

Denna gång hade vi bestämt att 10 märken = valfri bonusaktivitet med mamma. Vilja valde bowling. Den här veckan kompletterade vi målen med ett uppdrag i form av att Vilja ska prova leka med en ny kompis på rasten varje dag. Detta med två syften: 1. att bryta Viljas vanliga mönster där hon hamnat i en dålig kombination med vissa barn. 2. att låta Vilja få chans till att samla ihop sina tio märken under en inte allt för lång tid - för att visa på att det är möjligt och att det lönar sig. För uppdraget har hon också fått ett klistermärke per dag - om hon klarat av att leka med en ny kompis.

 

Vi har gjort uppdraget lite speciellt genom att rita det i form av ett hjärta där vi skrivit alla nya kompisar runt om och klistrat märken. Det här kan man ju tycka och tänka en hel del om. Ska man belöna sitt barn för att leka med andra barn? Svar ja. Det här och resten av belöningarna är ju en tillfällig insats med syfte att stärka Vilja och bryta ett dåligt mönster. Nu har vi använt Bra-boken i två veckors tid och det har redan öppnat upp nya dörrar för Vilja. Det här har gett Vilja en möjlighet att känna sig stolt. Alla barn är olika och just nu behöver Vilja otroligt tydliga ramar för att få en bra skoldag. Det här med Bra-boken är som sagt inget som kommer hålla på i all evighet och hur vi använder den kommer vara lite föränderligt beroende på vad som behövs. Redan till nästa vecka har vi bestämt att vi ökar på antalet märken till 20 för att få en bonusaktivitet. Vilja har valt lekland till nästa gång. Vi kommer fortsätta med kompisuppdraget vilket kommer ge chans till två märken per dag.

 

Hur kan jag lita på mitt barn? Den första veckan bad jag Viljas fröken återkoppla till mig varje dag om hur Viljas skoldag hade varit. Vilja visste inte detta. På så sätt ficka jag en uppfattning om Viljas förmåga att utvärdera ärligt. Och barn är otroligt ärliga! Mer än vuxna. Nu återkopplar Viljas fröken endast till mig de dagar som inte har varit bra. Men det har inte varit några problem att utvärdera. Vilja är ärlig.

 

Vilja har valt att bjuda med sina syskon på hennes första bonusaktivitet. Vilken lycka! "Taaack Vilja!". Det i sig är stärkande. Så snart ska vi bege oss till Nyköpings bowlinghall.

 

Happy saturday!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Postat av: Jenny

Hej!
Vad skönt med nån som skrivet positivt om detta med belöning. Har en kille som periodvis har det rätt tufft med sig själv och det enda sättet som vi lyckats få bukt med det är ett belöningssystem. Vi har precis som du skriver använt det en period för att komma ur ett beteende. När det funkar så behövs inte belöningssystemet längre.
Har den senaste tiden läst så mycket negativt om att belöna barn. Vilket har fått mig att känna mig usel. Fast ändå helt övertygad om att det funkar.
Skönt med nån som skriver positivt om detta. Tack!

Svar: Vad kul att du känner så! Jag tror inte på att döma ut något helt och hållet. Allt är beroende av situationen och alla barn är olika. Jag tycker att man ska prova sig fram! Vad härligt att det funkat för er också :) ha en trevlig helg!
sophie

2013-10-05 @ 10:50:33
Postat av: gina natalie - gravid med nr 3

Måste säga att du resonerar väldigt klokt... hoppas allt löser sig med skolproblemet din dotter hamnat i .. krma

Svar: Tack! Det värmer :) kram
sophie

2013-10-21 @ 12:18:00
URL: http://minbebis.com/blogg/ginanatalie

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: